Personuppgifter
Från och med den 25 maj 2018 ersätter GDPR (General Data Protection Regulation) den svenska personuppgiftslagen. GDPR är ett omfattande regelverk för hur vi som e-handlare får behandla dina personuppgifter. I och med att du handlar hos oss så godkänner du vår behandling av dina personuppgifter. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina uppgifter i vår Integritetspolicy. I korthet kan vår policy beskrivas på följande sätt: Vi samlar bara in nödvändig information för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig. Vi delar inte ut dina uppgifter till tredje part om det inte krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig (exempelvis så får bud dina uppgifter för att kunna skicka hem varan till dig) och för att möta ställda lagkrav på bokföring. Vi sparar bara den information som krävs enligt lag och för att kunna ge så bra service som möjligt. Om du anger att du vill ta emot vårt nyhetsbrev så använder vi ett externt system för det. Läs mer på vår sida för integritetspolicy. Har du frågor kring dina personuppgifter kan du kontakta oss på kundservice@midal.se
Beställning
När du beställer på MIDAL.se så ingår du ett köpavtal mellan dig och MIDAL. När du slutför ditt köp godkänner du MIDAL.se´s köpvillkor sin helhet och samtycker till att dina personuppgifter registreras i vårt kundregister.
För att handla hos oss på MIDAL.se måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig svensk ID-handling för paketförsändelse, eftersom vi enligt svensk lag inte accepterar kreditköp av personer under 18 år och att Midal måste kunna fastställa kundens bostadsadress.
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress inom 24 timmar.
Midal har ägande- och återtaganderätt till samtliga produkter till dess att fullständig betalning har mottagits från kund.
Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till kundservice@midal.se. Vi förbehåller oss rätten att korrigera detta i efterhand efter kontakt från dig som kund.
Ej uthämtat paket
Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta.
Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en skälig summa för frakt- och administrativa kostnader. Lägsta kostnad är från 99 kr. (Frakt- och administrativa kostnader som räknas efter vikt och volym på produkten).
Betalas inte denna kostnad, lämnas kravet till inkasso.
Leverans
Våra normala leveranstider är 3-7 dagar. Vissa varor kan ta längre tid, läs under produkten för leveranstid. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen eller första arbetsdagen efter.
Om leveranstid ändras i beställningen kommer du att meddelas om detta så fort som möjligt.
Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: kundservice@midal.se
Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager.
Eftersom vi arbetar med flera lager och leverantörer så kan dina produkter komma att skickas i flera leveranser och inte komma samtidigt.
Vi levererar endast inom Sverige.
Frakt
Vissa produkter är fraktfria och andra har en fraktkostnad. Detta beror på från vilken leverantör produkterna kommer ifrån. Du ser fullständig fraktkostnad/produkt i Varukorgen och i Kassan.
Eftersom vi arbetar med flera lager och leverantörer så kan dina produkter komma att skickas i flera leveranser vilket kan betyda att om du beställer fler produkter samtidigt så kan vissa produkter vara fraktfria och andra ha en fraktavgift i samma beställning.
Priser
Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
Vi samarbetar med Payson för att göra det så smidigt och säkert som möjligt för dig som kund.
Betalning sker enkelt och tryggt med Payson. Du behöver inte ha ett konto hos Payson sedan tidigare för att kunna betala. Slutför köpet direkt med Swish, VISA, MasterCard samt de svenska bankerna Swedbank, SEB, Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Skandiabanken och Sparbanken Syd. Du kan också välja att betala i efterhand på faktura eller att delbetala över 3-24 månader. Payson håller höga säkerhetskrav och för alla kortbetalningar används 3D-secure teknik. Flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet sedan 2004. Läs mer här: www.payson.se
Ångerrätt
Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
- Vid nyttjande av din ångerrätt:
Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss kundservice@midal.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar från det du mottar din produkt returnera produkten till oss.
Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
- Ångerrätten gäller inte vid:
Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.
För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
Ångerrätt vid köp av säng, se längre ned.
Reklamation och klagomål
Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara på mailadressen kundservice@midal.se
Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
- Hur går du tillväga vid reklamation?
Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till kundservice@midal.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer, bild och en beskrivning av felet.
Om vi inte lyckas att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden.
Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.
Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, naturkatastrof, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
Skydd av personuppgifter
I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice kundservice@midal.se. Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår integritetspolicy). Under 2018 ersätts PUL av GDPR som är nya dataskyddsregler som gäller inom hela EU. Eftersom vi inte lämnar ut uppgifter till tredje part innebär detta inte någon direkt skillnad mot PUL vad gäller behandling av din information eller vår relation till dig som kund. En skillnad är att vi som företag måste ha utsett ett dataskyddsombud. Hos oss är vår VD dataskyddsombud. Har du frågor kring hur vi behandlar din information titta gärna på vår integritetspolicy eller kontakta oss på kundservice@midal.se
Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
Företaget har sitt säte i Västerås. Företagets postadress är Eriksbo Byväg 31, Västerås, Sverige.
Organisationsnummer SE671101706801
Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till kundservice@midal.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
——————————————————————————————————————–
Ångerrätt vid köp av säng
Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart
framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig
del av den.
Du har inte ångerrätt om:
Avtalet gäller en specialtillverkad vara d.v.s en beställning utöver vårt standardsortiment på
hemsidan (special mått eller udda tyg/färg etc) – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel.
När du utnyttjat din ångerrätt:
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men
naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är
vårdslös förlorar du ångerrätten.
Byten och returer
Hos oss kan du alltid byta eller returnera standardprodukter 14 dagar efter uthämtad leverans
med full återbetalning enligt Distansavtalslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du har tagit
emot varan. För att kunna byta eller returnera produkter så måste de vara oanvända och i
originalförpackning. Varan skall alltså återsändas i väsentligt oförändrat skick. Du får dock själv
betala frakt/returkostnaderna när du sänder tillbaka varan till oss. Skulle varan inte vara i
originalskick när vi tar emot den, då kommer vi beroende på karaktär debitera dig
självkostnadspris för att iordningsställa varan.
Reklamation
Vi utgår alltid ifrån att dina produkter skall vara felfria vid leverans. Men skulle du få en defekt
vara eller fel produkt levererad så följer vi konsumentverkets riktlinjer och anmälan ska göras
inom skälig tid efter det att köparen märkt eller borde ha märkt felet. För att ditt ärende ska kunna
handläggas på snabbast sätt så ber vi dig att behålla produktens emballage så att detta kan
besiktigas, alternativt kan ett foto på skadan komma att krävas av oss. Beroende på skadans
omfattning företas omleverans, avhjälpande eller prisavdrag. Vid godkänd reklamation, då står vi
för returfrakten samt frakt för ersättningsprodukt.
Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning.
Kund som önskar göra gällande fel i levererad vara ska så snart som möjligt efter att felet
upptäckts kontakta oss med uppvisande av kvitto eller orderbekräftelse. Reklamation ska senast
göras inom skälig tid från och med att Kunden märkt eller borde ha märkt felet. Reklamationer
som görs inom två månader från det att Kunden upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid.
Kunden har i enlighet med Konsumentköplagen alltid tre års reklamationsrätt på varor som har
köpts på Webbplatsen.